måndag 14 juni 2010

Försäkringskassan

Bara man läser överskriften till inlägget så kan man ana att det är ett jobbigt inlägg!

Krångligt!

Tycker att jag inte alls är helt borta när det gäller att läsa sig till information, men när det gäller föräldrapenning och sgi så känner jag mig som väldigt hrmm, ja bakom flötet helt enkelt!
Det som stör mig mest är regeln om att man blir tvingad - ja, faktiskt tvingad att ta ut föräldrapenning (fp) efter det att barnet fyllt 1 år, annars blir man nollad på sgi´n!

Va? Det är väl fräckt som tusan! Funderar nu på att söka vårdnadsbidrag ist, för om jag fattat allt rätt så skulle den period man tar ut det bli "överhoppningsbar" och så fort jag eller Johan börjar jobba eller ta ut fp så går sgi´n upp igen..

Sedan är det även det här med sgi-dagar vs lägstanivå-dagar...
Man måste ta ut 180 dagar först som är sgi innan man får röra lägstanivå dagarna. Hrmmm, det jag inte vet är om det gäller tillsammans eller 180 gemensamt, borde väl vara gemensamt va?

Tycker det känns som om fk verkligen inte alls vill att man ska kunna vara hemma länge, vi gnetar på och vill inte röra fp-dagar alls, men vi blir tvingade att ta ut dom när Lovisa blir 1 år dessutom måste vi ta av sgi-dagarna istf lägstanivå-dagarna!

1 kommentar:

  1. Ja inte gör FK det lätt för föräldrarna att kunna sätta sej in i reglerna.
    Hoppas ni gemensamt kan klura ut en lösning:)
    Kram på er

    SvaraRadera