tisdag 26 januari 2010

Matsedel!

Nu ska det bli ordning och reda på matkassan här hemma!

Har de senaste månaderna inte alls vart så duktigt på det här med mat, utan det har blivit snabbhandlingar flera gånger i veckan, dessutom ibland halvfabrikat! Uscha!
Tidigare planerade jag middagarna och matlådorna, handlade och lagade mat, men som sagt efter en arbetsdag när jag var som tröttast orkade jag inte alls med det.
Men nu är jag ju hemma om dagarna och har faktiskt tid och ork till att laga mat, så nu ska det bli ändring minsann!

Var och fikade igår hos E och fick då lära mig att ett matkonto inte alls behöver se så bedrövligt ut som vårt {#lang_emotions_wink} så efter några bra tips började jag planera!
Sagt och gjort, åkte till mamma som har reklam, (den kommer vi också få när jag är mammaledig, så det så!)
Skrev upp en veckohandling samt en matsedel som utgick från vilka varor som det var kampanj på. Plockade upp Johan och sedan blev det handling utifrån listan, sedan fick han bestämma vilka dagar han ville ha de olika maträtterna på!
Kommer nog bli toppen det här - lite av en sport nästan, för nu ska jäklar inget handlas förrän till helgen. Har i budgeten lagt in "helggott", alltså när det blir helg kan vi köpa oss något snarr om vi vill.
Det enda som jag inte alls gillar med det här är vår superpyttelilla frys som inte rymmer något alls!! Grrr.. svårt att få plats med allt som går åt under en vecka, med råvaror, matlådor, bröd och bär!
Men ska göra mitt bästa, spännande blir det iaf!

Anledning till denna förändring är att vi för första gången ska prova leva på endast en lön, går det bra så slipper vi ju ta ut så mycket föräldradagar sen - så det blir en bra övningsmånad!

2 kommentarer:

  1. Oj vad duktiga ni ska bli det ska säkert fungera.
    Inte dumt att laga upp framför.
    Köp en större frys:)

    SvaraRadera
  2. Tjohoo!
    Så duktiga ni är, jag håller också på med matkontoexperiment...
    5000 för förra månaden är waaaaay to much hehe...

    Har du några bra och billiga recept så hojta till vettja!

    Kramkram

    SvaraRadera