lördag 1 augusti 2009

Palt och loppis i Piteå

Då har vi avverkat ännu en dag på vår semester här i norr!

Kan förresten börja med att berätta om gårdagen som vi tillbringade till stor del i Luleå. Vi var hos en av Johans kompisar för att hälsa på en liten Hugo som endast var drygt 1 månad gammal =)Det var trevligt, men kunde ha vart ännu roligare om inte jag mått så fruktansvärt illa!
Råkade nämligen bli lite strul med mattiderna (som numera är väldigt viktiga att hålla), frukost här hemma vid 9 snåret och sedan blev det inte "lunch" förrän kl 15.. hrmm, det gillade inte alls min mage!

Mådde pyton och var riktigt kissnödig och då var det inte alls läge att diskutera med mig - om någonting alls.

Måste därför berätta om hur det var precis innan jag skulle köpa mat -
Vi skulle parkera, hade inga mynt alls och den tog inte kort.
Jag och Johan knatade in på en kiosk (som ligger snett mittemot max, intill parkeringshuset vi parkerade vid, i Luleå alltså) för att köpa en flaska vatten bara för att få lite växel så vi sedan kunde gå och äta efter vi betalat parkeringen..
Iaf, lång kö inne på kiosken, men väl framme så blippar kassörskan in vattnet och jag lämnar min hundralapp och säger " Skulle jag kunna få ett par tior också?"
Nej - säger hon, vi har dåligt med det.
Jaha, men kan jag få några femmor då, vi behöver till parkeringen?
Nej, *pekar ner i kassalådan* det här ska räcka heeela dagen faktiskt.
*jag rätt sur och irriterad* Men då lämnar jag tillbaka flaskan med vatten, för jag handlade bara för att få växel.
*hon lite irriterad hon med* Men det går inte för nu har jag redan slagit in den i kassan.
*jag fortfarande irriterad och nu ännu surare* Jaha, men då LÄMNAR jag tillbaka den *skjuter fram flaskan till henne*
*hon suckar och mumlar lite* Tillslut ger hon mig femmor och mina andra pengar tillbaka.
*jag tar pengarna och går med en något generad sambo ut därifrån*

Som sagt, inte läge alltid att diskutera när jag är hungrig, varm och trött!

Meeen, snart därefter åt vi (mest jag) en fantastisk god kebabrulle på Kebabhuset i Luleå, dessutom hade dom en ren och fräsch toalett - betyget blev högt för det stället! =)

Så här gott var det med kebabrulle - jag hann inte ta kort förrän det var uppätet!



Idag tog vi en tripp till Piteå, där strosade vi runt i centrum, men hann även med en ganska stor loppis som ägde rum utanför Nolia. Blev inget inköpt, men var nog roligt att bara spana lite!
Lunchen blev såklart på Paltzerian! Var mycket gott, men dock var det tur att vi delade på en portion, för det var mycket palt =)

Tog en "förbild" på maten, som var - Palt, black and white med västerbottenost! Jag smakade faktiskt av båda, men föredrog den vanliga palten, den andra åt Johan så väldigt nöjt så. Efterbilden var en tom tallrik (igen), är konstigt nog många tomma tallrikar nuför tiden!


(Sorry Nattis, blev mycket matprat igen, men det är ju så stor del av mitt liv ju!)

2 kommentarer:

  1. Hahahahaha va rolig du är :) Bäst att alltid ha nåt att knapra på i väskan kanske :) hehe..

    SvaraRadera