lördag 12 september 2009

Blivande pappa utan några rättigheter när influensaskräcken sätter in :(

Rörd som jag var av att höra vårt barns hjärtslag (var mycket nära att gråta av lycka) så fick vi en smärre chock! Vårt kära landsting har i sin stora visdom bestämt sig för att jag som blivande pappa är en för stor smittorisk så jag får inte delta vid ultraljudsundersökningen på Kvinnokliniken i Sundsvall, vilket på ren svenska känns som en pungspark. Jag och Sara kommer inte att få se vårt barn för första gången tillsammans utan jag får sitta ute på parkeringen, jag släpps inte ens in på Kvinnokliniken. Det känns ju jättebra... INTE.

Har nu skrivit ett lite upprört mail till landstinget och kvinnoklinikens chef där jag vill ha svår på många frågor, får se vad de svarar. Under tiden undersöker vi andra möjligheter när det gäller ultraljudsundersökningen, eventuellt så får vi åka utanför Västernorrland för att genomföra detta.

De har även ställt in föräldrainformationsträffarna och föräldragrupperna. Konstigt nog så verkar förbudet bara gälla på Kvinnokliniken och i Härnösand men inte på exempelvis Ö-viks eller Sollefteås sjuhus.

Tänk att en hysteri som trummats fram av en sysslolös media (ja de har ju inga stora krig att rapportera om, då måste de hitta andra kriser och katastrofer för att få folk att köpa tidningar, se på tv etc) kan ställa till med. Nu så säger de att kulmen nås inom 2-3 veckor och att runt 35 människor kommer att dö i Sverige, att jämföra med 3000(!!!) av en vanlig influensa. Känns som att de har gjort en gigantisk hönsfarm av en fjäder när det gäller detta.

Nu är det slut på klagomål utan vi får ta och tänka positivt, även om det är svårt när lättskrämda, maktfullkomliga byråkrater tar sig ton.

I övrigt så har vi haft en fin dag idag, med en tur till Korsmässomarknaden här i Härnösand och sen var vi och firade Nathalie som igår fyllde 15 :-) ... mer om detta kommer i nästa inlägg som vi skriver imorgon :-)

3 kommentarer:

  1. Skrev jag inte en kommentar innan? Hm, konstigt. Iaf vill jag bara säga att det är för djävligt att pappan inte får vara med på ultraljudet. Det är en stor händelse under graviditeten.

    SvaraRadera
  2. Oj min son är inte på gott humör jag förstår så innerligt din ilska.
    En stund som att få se sitt barn första gången vill man inte missa.
    Hoppas du får svar på dina frågor.
    Vi håller tummarna.
    Kram på er

    SvaraRadera
  3. Uch vad trist!( Men som jag läser i senare inlägg så ska ni få komma till Solle ist. ) Vi förstår inte heller denna hysteri kring den nya infulensan. Med vanlig handhygien kommer man långt och som sagt täk vad många som dör i vanlig infulensa varje år. Tack och lov har de inte infört nåra sådana restriktioner på södersjukhuset där vi går. Var på UL i fredags och ska på nytt om en månad. fantastisk upplevelse som båda ska få vara med om!!!!!

    SvaraRadera